Skip to main content

Disaster Recovery Plan

Disaster Recovery Plan: Beschrijven, testen, trainen en herhalen!

Sommigen zullen misschien zuchten bij het zien van nog een artikel over cybersecurity, maar beschouwt u dit scenario eens: Wat als tegenwoordig de kans dat cybercriminelen binnenkomen via het netwerk van beveiligingscamera's groter is dan een fysieke inbraak? Dat houdt het onderwerp meer dan relevant. Recent onderzoek toont aan dat 60% van de ondernemingen te maken krijgt met cyberaanvallen, waarvan 20% werkelijk getroffen wordt1. Ondanks preventieve maatregelen moet er goed gepland worden voor efficiënte reacties op onvoorziene incidenten en om bedrijfsactiviteiten zo vlot en effectief mogelijk te herstellen. Op zulke momenten is het Disaster Recovery Plan (DRP) een onmisbaar document.

Bedrijfscontinuïteit en uitdagingen

Een DRP is een essentieel onderdeel voor de bedrijfscontinuïteit: het helpt organisaties om hun (IT)-infrastructuur te herstellen en de bedrijfsactiviteiten voort te zetten na een calamiteit. Vaak wordt hier automatisch gedacht aan een calamiteit binnen de IT-infrastructuur maar ook onvoorziene incidenten als een inbraak of brand worden opgenomen in een DRP.
De uitdaging binnen bedrijven zit vaak in de daadwerkelijke start van het opbouwen van een DRP. In veel gevallen is het bedrijf gestaag gegroeid en zijn bepaalde gewoontes gemeengoed geworden die niet gedocumenteerd zijn. Dit met het gevolg dat, wanneer er daadwerkelijk een incident plaatsvindt, niemand een leidraad heeft hoe er op dat moment het best gehandeld moet worden. Daardoor kunnen er beslissingen worden genomen op basis van emotie in plaats van verstand, als er überhaupt al beslissingen kunnen worden genomen.

Stappenplan en bouwstenen

Met een simpel maar effectief stappenplan kunnen de eerste bouwstenen van het DRP al opgezet worden:

  1. Analyseer uw bedrijfsprocessen: Identificeer de belangrijkste processen en systemen die essentieel zijn voor de continuïteit van uw bedrijf. Dit helpt u te begrijpen welke systemen en processen prioriteit moeten krijgen in uw herstelplan.
  2. Voer een risicobeoordeling uit: Identificeer de mogelijke bedreigingen en risico’s voor uw bedrijf. Dit kan variëren van natuurrampen tot cyberaanvallen. Begrijp de impact van deze risico’s op uw bedrijfsprocessen.
  3. Bepaal hersteldoelstellingen: Dit omvat de Recovery Time Objective (RTO) en de Recovery Point Objective (RPO). RTO is de maximale toegestane downtime, terwijl RPO de maximale hoeveelheid gegevensverlies bepaalt die acceptabel is.
  4. Ontwikkel herstelstrategieën: Bepaal hoe u uw bedrijfsprocessen en -systemen kunt herstellen in geval van een ramp. Dit kan het gebruik van redundante systemen, back-ups, cloudoplossingen en andere technologieën omvatten.
  5. Maak een communicatieplan: Bepaal hoe u zult communiceren met uw medewerkers, klanten en andere belanghebbenden in geval van een ramp.
  6. Test en onderhoud uw plan: Een disaster recovery plan is geen eenmalige taak. Het moet regelmatig worden getest en bijgewerkt om ervoor te zorgen dat het nog steeds effectief is.
  7. Training: Zorg ervoor dat alle betrokken partijen bekend zijn met het plan en hun rol daarin. Dit omvat training en regelmatige oefeningen om iedereen voor te bereiden.
    Het is belangrijk om te onthouden dat een disaster recovery plan specifiek moet zijn voor uw organisatie en moet worden aangepast aan uw unieke behoeften en vereisten. Het is ook belangrijk om het plan regelmatig te herzien en bij te werken naarmate uw bedrijf en technologieën evolueren.

Het opmaken en onderhouden van een DRP is een continu proces waarbij het DRP steeds aangepast en verbeterd wordt.

IT-ondersteuning en DRP

Een IT-provider kan een essentiële rol spelen bij het vervaardigen van een Disaster Recovery Plan om de volgende redenen: Expertise: IT-organisaties bezitten de gespecialiseerde kennis en ervaring die nodig zijn om een gedegen DRP te ontwikkelen. Ze zijn op de hoogte van actuele technologische ontwikkelingen, gevaren en gevestigde richtlijnen voor disaster recovery. Methodische Benadering: Voor de samenstelling van een DRP is een gestructureerde en doordachte aanpak essentieel. IT-dienstverleners kunnen zorgen dat elk aspect meegenomen wordt, waardoor in het geval van nood efficiënt en doeltreffend gehandeld kan worden. Risicobeoordelingen en Business Impact Analyses (BIA): IT-serviceproviders kunnen een cruciale rol spelen bij het uitvoeren van risico- en BIA-assessments. Deze beoordelingen zijn cruciaal om potentiële bedreigingen en de invloed van noodsituaties op bedrijfsactiviteiten in kaart te brengen. Herstelstrategieën: IT-specialisten kunnen assisteren bij het creëren van krachtige herstelmethoden voor data en systemen. Hierbij wordt ook de Recovery Time Objective (RTO) en Recovery Point Objective (RPO) vastgesteld, welke de vereiste snelheid voor het herstel van systemen en gegevens na een incident bepalen. Onderhoud en updates: Het is noodzakelijk dat een DRP consistent wordt bijgewerkt om aanpassingen binnen de IT-infrastructuur en bedrijfsoperaties weer te geven. IT-aanbieders kunnen ondersteunen bij het regelmatig up-to-daten van het DRP, zodat deze continu actueel blijft.

Welke rol speelt e-Quest in het opstellen van een DRP?
e-Quest ondersteunt uw bedrijf om planmatig een DRP op te stellen die past bij uw specifieke bedrijfsvoering.

Dit is een leesbaar draaiboek dat stap voor stap beschrijft wie wat moet doen om correct en adequaat te reageren op een calamiteit.
Het DRP wordt zo ontworpen om duidelijke en efficiënte processen aan te reiken met de bedoeling de (IT-)storing zo snel mogelijk te herstellen en een aanvaardbaar operationeel niveau te bereiken.

Jaarlijks blijven testen

Als het DRP is opgesteld dan is het echt noodzakelijk dat deze in ieder geval jaarlijks, maar het liefst halfjaarlijks wordt doorgenomen en getest. Door te blijven testen kunnen kleine aanpassingen en verbeteringen aan het DRP uiteindelijk het verschil maken op het moment dat er een onverwachts incident plaatsvindt. Daarnaast blijven interne systemen zich ontwikkelen, zowel op hardware als op softwaregebied en zullen sommige afspraken in het DRP niet meer allesomvattend zijn. Ook is het belangrijk dat nieuwe collega’s meegenomen worden tijdens de testsituaties zodat de hele organisatie voorbereid is en weet wat er verwacht wordt in geval van een noodsituatie. Immers, des te sneller er gereageerd kan worden, des te kleiner de impact vaak is voor de voortgang van de bedrijfsvoering.

Contact

Neem vrijblijvend contact op met uw accountmanager om een afspraak te maken met onze cybersecurityspecialisten. Tijdens de afspraak kan een eerste analyse worden gemaakt welke aandacht uw DRP vereist.

1 https://magazines.rijksoverheid.nl/ezk/ezkinbeeld/2017/05/06-feiten-en-cijfers